Dragi đaci, nastavnici i bibliotekari, 

Na ovoj strani ćete pronaći:

- primere dobre prakse u saradnji bibliotekara i nastavnika: časove projektne i interdisciplinarne nastave i veb strane na kojima su prezentovani dečiji radovi nastali tokom tih časova, 

- lekcije za učenike u vezi sa knjigama, čitanjem i pismenošću,

- tekstove za nastavnike i bibliotekare u vezi sa razvijanjem informacione i medijske pismenosti kod učenika.

 

Slađana Galuška,

vaša bibliotekarka 

 

Školski projekti

 

Pejzaži

Odeljenjski projekat Pejzaži, realizovan je tokom oktobra i novembra 2017. sa učenicima VII1.
Nastavnica srpskog jezika Dragana Janjić i bibliotekark
a Slađana Galuška pripremile su nastavni materijal i predstavile učenicima model istraživačkog učenja BIG6 i koncepte medijske pismenosti i uputile ih na pretraživanje e-izvora informacija radi rešavanja zadataka u projektu PejzažiNastavni materijal je postavljen na veb sajtu kreiranom za ovaj projekat, u delu Učionica.
Učenici su kroz istraživačko učenje sticali znanje o kulturnom i prirodnom nasleđu i izradili su prikaz teksta „Potera za pejzažima“ Peđe Milosavljevića, literarne i likovne radove, pauer point prezentacije i kviz. Kreirali su nove informacije i postavili ih na veb strani projekta.

Aktivnosti projekta nastavnica i bibliotekarka su predstavile kroz rad za konkurs „Digitalni čas 2017/2018“ čime su promovisana potignuća učenika i nastavnika. Rad pod nazivom Potera za pejzažima ušao je u Zbornik radova.

 

Putovanje kroz vreme

Nastavnica Katarina Miličić i bibliotekarka Slađana Galuška su realizovale projekat Putovanje kroz vreme sa učenicima IV4, od polovine novembra 2017. do kraja januara 2018.

Tok i produkti projekta predstavljeni su na posebnoj veb strani.

Projekat je predstavljen i kroz rad za konkurs Društva učielja Srbije Primeri dobre učiteljske prakse. Rad je osvojio prvo mesto.

 

 

Oštro Perce

Projekat Oštro Perce realizovan je od decembra 2017. do polovine aprila 2018. godine. Tokom projekta učenici su čitali bajke, priče i romane, pisali prikaze pročitanih dela i ilustrovali ih. Od radova učenika prvog i drugog razreda nastale su slikovnice, a đaci petog i sedmog razreda su napravili trejlere za knjige. Učenici četvrtog razreda su predstavili knjige koje se mogu koristiti u izučavanju istorije Srbije srednjeg veka i sastavljali su test pitanja upravo u vezi sa tim delima ali i sa temom Prošlost Srbije.

Tok i produkti projekta predstavljeni su na posebnoj veb strani Oštro Perce 2017/2018.
Na njoj je nastavni materijal sačinjen od uputstava đacima za izradu zadataka koje je izradila bibliotekarka Slađana Galuška i dečijih radovi nastalih tokom projekta.

 

Tematska nastava

Alisa u zemlji sunca, vetra i vode

Nastavnica Katarina Miličić i bibliotekarka Slađana Galuška organizovale su u aprilu 2018. časove tematske nastave Obnovljivi izvori energije u IV4. Na časovima srpskog jezika, likovne kulture i prirode i društva učenici su napisali dramski komad Alisa u zemlji sunca, vetra i vodenapravili scenu za lutkarsko pozorište i lutke, likove iz drame, i izveli svoju malu predstavu.

Tekst drame je uređen kao slikovnica Alisa u zemlji sunca, vetra i vode.

 

Od priče do filma

Časove tematske nastave Od priče do filma organizovale su nastavnica Brankica Vitorović i bibliotekarka Slađana Galuška sa učenicima III1. Napravljena je dramatizacija narodne priče „Sveti Sava daje deci četiri oka“, a učenici su učili po ulogama tekst i ilustrovali ga na časovima srpskog jezika i likovne kulture.
Završetak aktivnosti je realizovan tokom radionice u Biblioteci grada Beograda, odeljenju „Rastko“ na Vračaru 18. januara 2018. godine. Tada je od audio zapisa teksta priče i ilustracija nastao filmić Sveti Sava daje deci četiri oka.

 

 

 

 

Za đake

Učenici mogu da koriste elektronski nastavni materijal na strani Super učenje.
Autor lekcija je bibliotekar Slađana Galuška.

 

O knjigama i čitanju

Kurs Biblioteka sadrži lekcije iz više oblasti:

- knjige, čitanje i izrada prikaza

- informaciona i medijska pismenost.

 

 

 

Za nastavnike i bibliotekare

 

Pismenosti za 21. vek ili O informacionoj i medijskoj pismenosti

Osnovno značenje pojma pismenosti podrazumeva čitanje, pisanje i računanje. Postavlja se pitanje kako vreme u kome živimo, pre svega tehnološki napredak, oblikuje pojam pismenosti i koje su nam to veštine potrebne da bismo bili pismeni. Informaciono društvo, ili digitalno doba, ubrzani protok informacija, koje sve brže zastarevaju, od nas zahteva da stalno učimo i posedujemo veštine različitih pismenosti. Dakle, koje su to pismenosti 21. veka?

Informaciona pismenost se smatra osnovnom za razvoj društva znanja, upravo zbog obilja informacija kojima smo izloženi. Okruženi smo brojnim medijima i medijskim porukama, pa nam je neophodna medijska pismenost, a onda i digitalna, informatička, kritička, vizuelna, kulturna, multimedijalna, multikulturalna...

Postoji i shvatanje da zajedno informacionai medijska pismenost, skraćeno IMP, u engleskoj varijanti MIL – Media and information literacy, čine krovnu pismenost koja uključuje sve ostale. Obe podrazumevaju sposobnost dolaženja do informacija iz različitih izvora (medija), njihove selekcije, upotrebe, stvaranja i razmene (komuniciranja), kao i razvoj analitičkog i kritičkog pristupa informacijama. Strategija Unesko-a kaže da ove dve pismenosti daju set kompetencija (znanje, veštine i stav) potrebnih za život danas. IMP podrazumeva sve forme medija i druge izvore informacija kao što su biblioteke, muzeji, arhive i internet, bez obzira koje tehnologije da koristimo. 

Više o ovoj temi pročiatajte u tekstu na sajtu Super učenje.